top of page

Riga adventures

Een trip naar Riga. Toen ik naar Finland vertrok had ik er in de verste verte nog niet aan gedacht dat ik dit zou doen. Ik had er zelfs niet bij stilgestaan dat dit zou kunnen, maar het bleek makkelijker dan gedacht. En dus trok ik vorige week samen met 5 vriendinnen richting het ‘verre’ Letland om de mooie stad eens te bezoeken.

Kleine les aardrijkskunde voor zij die niet helemaal weten waar Riga juist ligt. Riga is de hoofdstad van Letland (Estland- Letland – Litouwen ~ V(ilnius) – R(iga) – T (allin) weet je nog? ) en ligt vrijwel aan de kust. Ooit maakte Riga deel uit van Duitsland waardoor alles er ook vertaald wordt in het Duits, je er heel wat Duitse merken terugvindt en er zelfs kerkdiensten in het Duits gehouden worden. Het is trouwens ook de grootste stad van de Baltische staten en echt de moeite waard.

We begonnen onze trip heel vroeg op donderdagochtend (20 oktober). We vertrokken met de bus richting Helsinki, vanwaar we de boot naar Tallinn zouden nemen. Eens in Tallinn wandelden we richting het internationaal Busstation waar we dan de bus naar Riga namen. Vier en een half uur op de bus later en we waren in Riga. Tegen dat we goed en wel in ons appartement waren, was het al voorbij 17u en waren we dus allemaal doodop! We besloten om samen nog iets te gaan eten in een typisch Lets restaurant en kropen dan maar op tijd in ons bed.

De twee dagen die volgden trokken we de stad in. Riga is echt fantastisch mooi. Heel wat prachtige oude gebouwen, een heel art nouveau district, verschillende kerken,… je vindt er voor ieder wat wils.

De oude stad is het meest toeristische, meest bezochte en meest levendige deel van de stad. Hier vind je heel wat musea, de meeste kerken en oude torens en het is er gewoon heel gezellig.Er zijn daar heel wat cafeetjes en restaurantjes die de hele dag open zijn. ’s Avonds wordt er muziek opgezet en dan begint de oude stad helemaal te leven. Jongeren komen op de straten, er wordt een (soms zelfs Belgisch!)) pintje gedronken en de mensen hebben plezier. Dit is heel wat anders dan Finland, waar je ’s avonds niemand tegenkomt op straat en na deze trip viel het me toch op dat ik dat misschien een klein beetje mis. (Hoewel ik zelf eigenlijk ook niet vaak op straat kom in de avond…)

Naast de oude stad heeft Riga, zoals ik al zei, ook een groot Art Nouveau district. Heel leuk om hier rond te wandelen, want de lessen culture & art van afgelopen jaar kwamen zo weer naar boven. (zweepslaglijnen enzo…). Maar ook de marktplaats en het dakterras van het shoppingcentrum zijn zeker niet te missen bezienswaardigheden. Dit laatste geeft je een magnifiek beeld over de stad en bleek dé perfecte plek voor selfies en groepsfoto’s.

Waar je trouwens ook een prachtig beeld krijgt over de stad (eigenlijk zelfs nog beter dan dat van het dakterras) was op de St. Peter’s church. Een kerk in de oude stad. Hier ontmoette ik ook een Nederlands echtpaar, dat me helemaal gelijk gaf toen ik zei dat Antwerpen toch altijd de mooiste stad blijft! (Drie keer hoera voor deze lieve mensen!) Af en toe eens wat ‘vaderlandsliefde’ dat mag wel zeker .

Na twee dagen, en stuk of vier tassen warme chocomelk en heel wat selfies later, was het zondag dan weer tijd om terug naar huis te keren. We moesten er opnieuw vrij vroeg uit want de bus richting Tallinn (die trouwens héél comfortabel was, met tv’tjes enzo) vertrok al om 9u. We hadden dan nog behoorlijk wat tijd in Tallinn en Martine (mijn kotgenote) en ik besloten om dan nog maar een laatste warme chocomelk te gaan drinken (ik lijk lichtelijk verslaafd, maar geloof mij ik drink nóg meer thee!). We waren beide zeer moe en zagen een hele wandeling echt niet meer zitten. Om 17u was het dan tijd om richting de boot te vertrekken en dat was het moment waarop alles mis begon te gaan.

Om een heel lang verhaal kort te maken. Ons ticket voor de boot werd gecanceld, we moesten een nieuw ticket kopen, iedereen werd half ziek op de boot en de bus halen werd zo goed als onmogelijk. Gelukkig hadden we steeds een geluk bij een ongeluk, zoals men dat ze mooi zegt, en raakten we uiteindelijk wel weer gewoon thuis. Het was bijna 3u ’s nachts en ik moest er de volgende ochtend om 8u alweer uit voor school, dus dat was minder, maar ik was blij om terug in Kevari te zijn!

Voor de rest gaat het leven in Finland gewoon zijn gangetje. Het begint hier steeds vroeger donker te worden en de verandering naar winteruur maakt dat niet echt beter. (16u20 en de zon is hier al helemaal ondergegaan, jippie ja jeeh!)

Dinsdag heeft het hier trouwens ook al voor de eerste keer gesneeuwd. De grond is helaas wel nog niet koud genoeg, dus hij blijft nog niet liggen. Laten we hopen dat het rond Kerstmis, als mama, papa en Katrien er zijn, wel koud genoeg is, want wie droomt nu er niet van een witte kerst?

Tijd nu om af te ronden denk ik, anders houd ik niet meer over om te vertellen als ik thuis ben!

Jullie horen (hopelijk) snel weer van mij!

Dikke kus en knuffel, Lien xx

bottom of page