top of page

School, chaos en trotsheid

Hallo allemaal hier ben ik weer!

Er zit weeral een weekje van mijn Erasmusavontuur op en dus dacht ik dat het misschien nog eens tijd werd om iets te laten weten.

School en chaos

De afgelopen week was best wel spannend. Ik moest voor het eerst echt naar school hier in Finland en was me dat een cultuurchock seg! Leerlingen die in en uit de klas lopen, zetels in de lokalen, lokalen met zitzakken, leerkrachten die niet reageren als je mevrouw of meneer zegt,… Het is hier allemaal normaal.

Het schoolwezen hier in Finland verschilt dus wel degelijk héél hard van dat van België. Van de relatie tussen leerkracht en leerling, over de manier van lesgeven, tot het geven van punten. Niets is te vergelijken met hoe het er aan toe gaat in België.

School hier in Finland is veel losser dan bij ons. In België krijg je een cursus, volg je de les, leer je alles wat in je cursus staat, leg je je examen af en krijg je punten. Hier op de universiteit hangt heel van af van je inzet tijdens de lessen. Leerkrachten hier zijn daar echt mee bezig. Veel leren moet je hier ook niet. Of toch niet vanbuiten leren zoals wij dat kennen. Hier leer je door te doen. Zo moeten we voor ‘event planning and management’ bijvoorbeeld iets organiseren voor een echt event, en mogen we deze dan ook bijwonen. (Al zal dat voor mij niet gaan want eentje is in maart en het andere tijdens mijn reis naar Lapland).

In België spreek je de leerkrachten aan met mevrouw of meneer, terwijl ze daar hier niets van willen horen. Leerkrachten worden hier gewoon met de voornaam aangesproken. En maar best ook, want de familienamen zijn hier volledig onuitspreekbaar. (Misschien is dat wel de reden, wie weet?)

Ook het kiezen van vakken is helemaal anders. In België volgt iedereen zo goed als altijd dezelfde vakken, met misschien hier en daar eens een keuzevak. Hier mogen studenten zelf kiezen welke vakken ze interessant vinden en ze nu willen opnemen. (Er zijn natuurlijk wel verplichte vakken die ze moeten volgen om hun diploma te halen). Dit betekent dus dat we soms met tweedejaarsstudenten zitten en soms met eerstejaars, of soms zelfs met derdejaars. Op zich is dit heel fijn want zo leer je heel wat mensen kennen, maar het brengt toch ook wel wat chaos en verwarring met zich mee. Zo had ik wel wat vakken die overlapten en was het vrij moeilijk andere wel passende vakken te vinden. Gelukkig het is het me na heel wat gesukkel toch gelukt en heb ik nu genoeg studiepunten! Het enige jammere is dat ik zowel Frans en Duits moest laten vallen en dat kan best lastig worden voor het tweede semester, maar geen stress, daar vind ik wel een oplossing voor!

Ze hebben hier trouwens ook nauwelijks examens. Momenteel heb ik voor slecht 2 vakken een examen. Voor de rest zijn het allemaal groepswerken, die voor een groot deel in de klas worden gemaakt. Het gaat er hier dus allemaal veel praktischer aan toe. In vanbuiten studeren geloven ze hier niet! Dat gaat wel weer aanpassen worden eens ik terug ben in België.

Voor zover de grootste verschillen tussen de twee landen. De rest van de week was wel wat chaotisch. Nieuwe leerkrachten leren kennen, je weg zoeken in het gebouw (dat gelukkig niet al te groot is) en lessen die heel anders verlopen, het maakt je serieus moe!

Wat ik voor de rest van de week nog gedaan heb? Ik ben zowat elke avond naar de kamer van andere uitwisselingsstudenten geweest, waar we samen nog een theetje dronken, wat kaart spelletjes speelden of gebouw rustig babbelden. Voor de rest heb ik hier voor de eerste keer mijn was gedaan, ben ik naar de winkel geweest en ben ik voor de tweede keer gaan lopen!(Ja ja, je mag best trots zijn op mij )

Oh en afgelopen zondag zijn we ook gaan Picknicken langs het water! Dat was su-per gezellig! Eerst zijn we richting daar gefietst om dan langs het water en naast het bos een picknick te houden. Daarna zijn we nog iets gaan drinken en dan zijn we allemaal terug huiswaarts gegaan.

Trotsheid

Afgelopen week was best wel moeilijk voor mij. De eerste week in school was super vermoeiend en daar bovenop had ik ook nog eens vreselijke heimwee. Het is de eerste keer dat ik zo ver weg van huis ga en op mijn eentje moet leven, dus dat is niet gemakkelijk. Ik vond het vooral zo stom van mezelf. Ik wilde dit zo graag doen, waarom is het dan zo moeilijk?!

Ik heb het hier heus wel naar mijn zin, maar het is gewoon echt niet gemakkelijk. Woensdag en donderdag heb ik een kleine ‘mental breakdown’ gehad en stond ik op het punt het vliegtuig terug te pakken naar huis, maar dat gaat natuurlijk niet. Gelukkig waren er enkele vriendinnen hier die doorhadden dat ik niet helemaal goed in mijn vel zat en met hen heb ik dan ook een goed gesprek gehad.

Gisteren en vandaag ging het al veel beter! Ik had al minder de nood om contact met het thuisfront te hebben, en ik voelde me helemaal oké! Natuurlijk is het nog steeds niet gemakkelijk en komt dat gevoel van heimwee af en toe weer naar boven, maar hoe langer ik hier ben hoe beter het zal gaan. (Al doen de dagelijkse babbels met het thuisfront wel echt deugd!)

Ik ben dus best wel trots dat ik het deze 2 dagen zo goed heb gedaan! Ik denk dat dit me misschien wat meer zelfvertrouwen kan geven dat het allemaal wel goed komt en dat ik die 4 maanden zonder familie wel kan overleven! Misschien is dat wat ik nodig heb. Een paar goede dagen die me dat gevoel van zelfvertrouwen kunnen geven. (en af en toe je eens slecht voelen moet ook kunnen!)

Ik denk dat dit heet weeral was voor deze week. Ik probeer volgende week opnieuw te schrijven, want morgen ga ik naar Tallinn!!! Dat wordt vast en zeker de moeite waard dus ik kijk er al naar uit!

Voor ik jullie laat gaan nog één kleine speciaal iets van Finland. Ik kan dit dromen, maar ik heb echt het gevoel dat het eten hier allemaal veel sneller vergaat. Geen idee of dit echt zo is, maar het valt me wel op. Gelukkig heb ik altijd gelet op wat ik koop zodat ik niets moet weggooien!

Voilà, dat was het weer voor deze week. Hopelijk hebben jullie er wat van genoten! Dank u voor het lezen en een dikke zoen wordt richting België gestuurd!

Lien xxx

PS: Kaartjes, brieven of verrassingsbezoekjes zijn altijd welkom! Dit is mijn adres :

Lien SCHYVENS Room C58/1 Lohentie 13 06150 PORVOO Finland!

bottom of page