top of page

Een bezoekje aan de Kerstman

Lapland, het land van de Kerstman, het land van dikke lagen sneeuw, het land waar de zon rond deze tijd van het jaar maar zo’n 3 uur schijnt en vooral: mijn vakantie bestemming van de afgelopen week!

Van 27 november tot 3 december, reisde ik af naar het zéér hoge noorden, waar ik 5 dagen lang de tijd van mijn leven beleefde. Misschien moet ik, voor dat ik begin aan mijn verhaal, die verkeerde illusie toch maar even doorbreken. Lapland is, in tegenstelling tot wat de naam je vertelt, geen echt land. Het is een gebied in het Noorden van Europa dat bestaat uit de meest noordelijke delen van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Het gebied werd Lapland genoemd omdat het het land van de Lappen, ook wel Sami, is. Dit is de oorspronkelijke stam die in het gebied woonde.

Nu terug naar mijn trip. Op 27 november begonnen we om 21u aan onze tocht richting Rovaniemi; de hoofdstad van Fins Lapland en tevens ook de meeste bekende stad. Maar het allerbelangrijkste aan Rovaniemi is dat het, sinds 2010, de officiële woonplaats is van de enige echte Kerstman! Na een ritje van zo’n 13 uur in de bus kwamen we aan in Rovaniemi. We bezochten eerst het Artkikum. Dit museum vertelt je alles over Lapland. Van het noorderlicht over de fauna en flora, naar het leven van de Sami. Je komt er buiten als een intelligenter mens!

Na een bezoekje aan het Arktikum was het dan tijd voor de Kerstman. We bezochten het dorpje waar dit goedheilig man woont en konden zelfs even met hem kennis maken. (Geloof het of niet, maar hij heeft echt gezegd dat ik braaf bent geweest dit jaar.) Ook de rest van het dorpje is zeer mooi, zeker als de zon al wat aan het verdwijnen is. Jammer wel dat het een beetje té commercieel was, dat nam het magische dat je ervan zou verwachten wel wat weg. Zo waren er bijvoorbeeld twee verschillende Kerstmannen. Perfect om kinderen hun geloof in de Kerstman te doen verbreken dus. Een laatste fijne bezienswaardigheid in het dorpje is de Noordpoolcirkel. Die loopt er dwars doorheen en kan je dus oversteken vlak nadat je de Kerstman ontmoet hebt en dan wordt het plots echt koud, brrrrr. (mopje natuurlijk! Al was het wel echt bijzonder koud in Lapland.)

Na een tweetal uurtjes in het dorpje stapten we opnieuw op de bus en zetten we onze tocht verder richting Levi. Levi is één van de skiresorts in Lapland en ligt nog net iets noordelijker dan Rovaniemi. Hier brachten we de rest van onze week door. Met een groep van 10 meisjes verbleven we in een mooie chalet, uiteraard met sauna! We kookten samen, gingen met ze’n allen naar de sauna en hadden vooral heel veel plezier. In zo’n huis met meisjes ondereen is het natuurlijk nooit stil.

Op dinsdag begon ons Laps avontuur dan echt en dat meteen met echte knaller, een husky safari! We waren nog maar net uit de bus of je kon ze al horen. Ik vond het eerst nog erg dat die beestjes ons en een slee moesten voorttrekken, maar bij aankomst had ik meteen door dat dit helemaal niet nodig was. Die honden zijn echt mega enthousiast. Ik ben zelf niet zo’n fan van honden, of dieren in het algemeen eigenlijk, dus in het begin was het best angstaanjagend, maar ook die angst verdween al snel als sneeuw voor de zon.

Na een korte uitleg over hoe je zo’n slee juist moet besturen mochten we dan eindelijk vertrekken. In het begin is het even wennen, maar eigenlijk valt dat allemaal heel goed mee. Die beestjes zijn echt gigantisch goed getraind en het enige wat jij dus nog moet doen is af en toe eens op de rem gaan staan en wat mee gaan hangen aan de slee. C’est si simple comme bonjour.

We reden door de prachtige, besneeuwde bossen van Lapland en genoten met volle teugen! Nadien kregen we nog een warm drankje (glögi, dat is zoals Glühwein, maar dan op zijn Fins en voor ons ook zonder alcohol.) en wat uitleg over de huskies. We mochten ook allemaal nog even knuffelen met de honden en foto’s trekken, maar dat deel heb ik toch maar overgeslagen. (Ik zeg het ik ben geen fan van dieren.)

Na de drukte van de ochtend was het voor mij tijd om even uit te rusten. Ik had zowel ’s middags als ’s avonds geen activiteit gepland staan en dus had ik tijd om even in de sauna te gaan. We besloten om eens lekker Fins te doen en tussen twee saunasessies door even in onze bikini de buitenwereld te gaan verkennen. Zot zijn doet geen zeer zeker? (voor zij die geïnteresseerd zijn: de temperaturen schommelden tussen de -10° en de -20°).

Op woensdag mochten we dan op bezoek bij de hulpjes van de Kerstman. We gingen naar een echte rendier boerderij en mochten ook hier weer mee voor een ritje op slee. Hoewel het ook hier super mooi was en rendieren echt prachtige dieren zijn, viel dit ritje toch een beetje tegen. Na die rit met de huskies verwacht je zoveel dat je verwachtingen moeilijk te bereiken zijn. Maar geen getreur, het blijven fantastische dieren en hun knuffelgehalte is best hoog. De rendieren eten geven, zat er voor mij weer niet in (ik moet echt leren met dieren om te gaan.) maar ik was heel gelukkig met mijn taak als fotograaf. (De foto’s zijn best goed gelukt, toch?)

In de namiddag keerden we terug naar Levi. We aten allemaal samen onze lunch en dan trok ik samen met Johanna en Katie de ‘stad’ in. Levi is niet zo heel groot maar wel heel gezellig. Vooral omdat de zon al rond 14u ondergaat en het er dus heel snel avond lijkt. Het is er dan echt fantastisch met alle kerstverlichtingen etc. Maar, voor het zover was beklommen we eerst nog de ‘berg’ waarop ook de skipiste ligt. Je hebt daarboven echt een magnifiek zicht over het stadje en als het al wat begon te schemeren waande je je net in een kerstfilm.

Op naar donderdag nu, dé dag waar ik super hard naar had uitgekeken. We vertrokken heel vroeg in de ochtend, nog voor de zon was opgegaan, richting Skibotn in Noorwegen. (Al is dat voor de zon vertrekken niet zo héél moeilijk. We hebben nog altijd over Lapland hé!)

We hadden een rit van 5 uur in de bus voor de boeg, maar dat maakte niemand echt uit. Eens die 5 uur voorbij waren, zouden we namelijk op Noorse bodem staan en aan de oevers van de Noordelijke Ijszee. Na een een echt Lapse lunch. (zalmsoep met aardappelen in en zo, best lekker!) was het tijd voor dé activiteit van de dag. Kleren uit, bikini aan, sauna in en na een kwartiertje opwarmen naar het koude water lopen om even te gaan zwemmen. (en dat twee keer achtereen) Hoewel het water echt heel koud was (5 à 6 graden), viel het allemaal beter mee dan verwacht. Natuurlijk had ik het achteraf wel even koud, maar dat maakte niet uit want dit is echt iets dat ik nooit zal vergeten. Wie kan er nu zeggen dat hij in de Noordelijke Ijszee heeft gezwommen?!

Vrijdag was alweer onze laatste dag in dit winter wonderland, maar voor we vetrokken maakten we nog even gebruik van de Spa. Jacuzzi’s, zwembaden, een glijbaan, een buitenbad en sauna’s, alles was aanwezig! We genoten hier van een zalig rustige ochtend en smolten half weg in de sauna.

Omdat we dan toch al bezig waren met verwennerijen, trakteerden we ons zelf ook nog op een taartje en de beste warme chocomelk die ik al ooit in mijn leven gedronken heb en droomden we nog even weg bij de schoonheid van de onze vakantiebestemming.

Om 16u30 was het uiteindelijk echt tijd om te vertrekken. We stapten opnieuw de bus op om aan onze terugtocht van zo’n 15u te beginnen. Gelukkig ben ik niet zo’n moeilijke als het op slapen in een bus aankomt en na een kleine 2 uurtjes lag ik dan ook knock-out inen diepe slaap. En ik ging nog zo proberen wat langer op te blijven! Ach ja, missie mislukt zeker?

De volgende dag waren we rond 10u weer in Porvoo. Moe, maar voldaan na zo een prachtige reis.

Ik denk niet dat ik deze vakantie ooit nog zal vergeten. Het was de reis van mijn leven, dat meen ik echt. Ik zou zo weer terug willen, moest dat kunnen. Krijg je ooit de kans om een reis als deze te doen, laat die dan niet liggen. Het kan er berekoud zijn en je haar zal af en toe eens wat bevriezen, maar dat is het helemaal waard!

Tijd nu om af te ronden denk ik, de rest horen jullie wel als ik weer thuis ben. (wat trouwens al over drie weken is. Ik weet niet zo goed welk emoties ik het sterkst voel.)

Dikke zoen, warme knuffel en tot de volgende! Lien xx

bottom of page