top of page

Vanalles en nog wat

16 oktober alweer. Dat betekent dat ik al in de helft van mijn uitwisseling zit. De tijd gaat echt heel snel vooruit nu, maar ik klaag niet want de komende twee maanden zitten nog vol met leuke tripjes en weekenden (Riga, Lapland, Imke en Sofie die me komen bezoeken, …)

Nu ik hier twee maanden zit denk ik dat ik toch wel mag zeggen dat ik het hier allemaal wat begin te kennen. Een echte Fin ben ik zeker nog niet, maar ik merk wel dat ik me af en toe al eens wat ‘fins’ begin te gedragen. Je staat daar nooit echt bij stil, maar de cultuur hier is toch wel wat anders en het is echt héél raar als je jezelf betrapt op het doen van bepaalde dingen die je in België nooit zou doen.

Mijn maag bijvoorbeeld begint ondertussen al rond 11u te knorren en te vragen om middageten, omdat ze zo gewoon is om rond 11u30 eten te krijgen (want ja, de Finnen lunchen zo enorm vroeg!). En als ik een Finse medestudent tegenkom in de winkel, groet ik die enkel eens want small talk daar doen ze hier niet aan mee. (Mama’s in België zouden er af en toe nog wat van kunnen leren. Hier moeten kinderen geen uren wachten op hun mama die met iedereen in de winkel een babbeltje begint )

Maar ik moet misschien toch maar niet te hard van stapel lopen, want al krijg ik hier en daar al een Fins trekje een echte Fin zal ik nooit worden. Daarvoor drink ik niet genoeg alcohol, babbel ik te graag, spreek ik de taal niet goed genoeg en ben ik net iets te veel Belg. Ik mag dan geen bier en chocolade lusten, stoofvlees, frietjes en witloof lust ik wel, en laten ze dat hier nu net niet hebben! Trouwens, nog even over dat Belg zijn, wisten jullie dat zowat elke buitenlander denkt dat elke Belg Frans als moedertaal heeft? Ik denk dat buiten de Nederlanders niemand hier op de hoogte was van het feit dat wij ook Nederlands spreken. Maar opnieuw, ik klaag niet want dat levert soms best wel grappige situaties op.

Ik ben dus wel degelijk nog een echte Belg op uitwisseling in Finland en bij een uitwisseling horen natuurlijk heel wat uitstapjes. Ik heb er, zoals ik al zei, nog wel wat op mijn planning staan, maar ik heb er toch ook al enkele gedaan.

Helsinki, Turku, … en gisteren Lappeenranta, een stad in het Oosten van het land, niet zo ver van de Russische grens. Lappeenranta ligt aan de oever van het Saimaameer en is, vooral tijdens de zomer, een soort van toegangspoort tot ‘Saimaa Lake region’.

Het Saimaameer is het grootste meer van Finland en huisvest heel wat eilanden, waarvan het ene al bekender dan het andere. Een voorbeeld van een van die eilanden is het bekende Savonlinna. Na de zomerperiode sluit jammer genoeg alles op deze eilanden en worden er ook heel wat minder boottochten gedaan. We hadden dus helaas niet de kans om het meer zelf wat te verkennen.

Terug naar Lappeenranta nu. Op vlak van toerisme heeft de stad, buiten heel wat shoppinggelegenheden misschien, tijdens de winter niet zo heel veel te bieden. De belangrijkste bezienswaardigheid is ‘Linnoitus & Satama’ of ‘Het fort en de haven’. Dit is een ouder deel van de stad, waar je enkele ‘arts and crafts’ winkeltjes terugvindt, een museum en de oudste Lutherse barokkerk van Finland. Zeker de moeite waard om te bezoeken, al ben je er wel heel snel door! Maar geen getreur, de warme chocomelk in Lappeenranta is zeer goed, dus ben je wat snel klaar met je stadsbezoek, kan je die altijd nog even gaan testen.

Voor de rest vind je in de stad nog een stuk of 5 kerken waarvan de ene al wat mooier is dan de andere, enkele shoppingcentra en heel wat kleine parkjes. Over die kleine parkjes wil ik het trouwens toch ook even hebben. In elke park vind je verscheidene graven terug wat best wel raar is want het zijn letterlijk gewoon stadsparken. Stel je voor dat je daar met je vriendjes moet gaan spelen…

Al bij al is het een heel fijne stad en hebben we er echt van genoten. Het was de 7uur in de bus helemaal waard! (Vanuit Porvoo is het 3,5 uur heen en 3,5 terug. Een beetje zot voor een daguitstap, maar ach, zot zijn doet geen zeer. ) Ben je ooit in Finland, raad ik het je zeker aan, maar probeer dan misschien toch maar tijdens de zomer te gaan. Dan kan je het Saimaameer ook ineens doen en zal de stad waarschijnlijk ook heel wat levendiger en gezelliger zijn.

En zo zit ik weeral aan bijna achthonderd woorden en is mijn bericht weeral heel wat langer geworden dan eigenlijk het plan was. (Ik zeg het, ik babbel graag, ik kan er niets aan doen.)

Mijn volgende blog zal helaas voor binnen twee weken zijn want volgend weekend zit ik in Riga, maar dan heb ik weer een hele hoop te vertellen natuurlijk!

Groetjes, knuffels, kusjes en al die dingen, en tot binnen twee weken! Lien xx

bottom of page