top of page

Één groot feest!

Hallo allemaal,

Na een weekje niets geschreven te hebben, ben ik er vandaag weer met een nieuw bericht! Sorry, dat er vorige week niets was, maar het was druk druk druk en ik had gewoon ook niet echt puf om te schrijven. (Ik moest nieuwe avonturen beleven, waarover ik dan vandaag kon schrijven )

Tallinn

De afgelopen twee weken waren best wel druk en zijn vrij snel voorbijgevlogen. Op 28 augustus zijn we, zoals aangekondigd in mijn vorige post, op daguitstap geweest naar Tallinn. Dat klinkt misschien gek, want Tallinn ligt wel degelijk aan de andere kant van de zee, maar het is echt helemaal niet zo ver! Twee uurtjes op de ferry en je bent er al. (Vanuit Porvoo moet je natuurlijk wel eerst nog en uur op de bus naar Helsinki)

Om de dag zolang mogelijk te maken vertrok onze boot al rond 8u30. Omdat je daar wat vroeger moet zijn en we nog met de bus naar Helsinki moesten, was het wel heel vroeg opstaan. Onze bus vertrok om iets voor de zessen en we moesten nog naar het dorp wandelen waar ze vertrok.

Het was dus onmenselijk vroeg ’s ochtends, maar dat vergaten we al gauw toen we aankwamen in Tallinn. Het is echt een prachtige stad die je helemaal in twee kan splitsen. Je hebt de oude stad (Tallinn Old Town), waar wij het grootste deel van de dag doorbrachten en dan de nieuwe stad die je wat kan vergelijken met een stad als Berlijn.

In het begin wandelden we samen met een hele groep uitwisselingsstudenten rond, maar dat was snel gedaan. Met zo’n grote groep rondlopen is gewoon lastig en dus werd hij opgesplitst. Mijn groepje bezocht onder andere de St. Olaf Kerk, de Russische kathedraal, maar ook het marktplein en nog veel meer. In die eerste kerk beklommen we trouwens ook de toren die, jawel, 123 meter hoog is, net als de kathedraal in Antwerpen. (Ja ja, ik weet dat dat misschien niet helemaal correct is, maar dat is toch wat ze ons leren he!)

’s Middags aten we allemaal samen onze lunch en ’s avonds pakten we allemaal de boot terug naar huis. Het was best een lange dag en iedereen was dan ook ongelooflijk moe en zeer blij als we in ons bedje mochten!

Voor de rest was onze schoolweek vrij normaal. Maandag en vrijdag bezochten we voor het vak Event Planning and Management wel twee bedrijven waarvoor we zullen werken. (PWC & VisitFinland) dus dat was heel fijn.

Afgelopen zaterdag was dan een heel productieve dag. Ik werkte voor school, kuiste mijn kamer, deed de was, poetste de badkamer en kookte ook nog eens voor mezelf! ’s Avonds had ik een kleine skypesessie met de mama, papa, broer en zus en dan was het weeral tijd voor bed.

Helsinki en Suomenlinna

Zondag was het opnieuw tijd voor een uitstapje. Deze keer trokken we wel iets minder ver. We bezochten Suomenlinna, een eiland op zo’n twintig minuten varen van de kust van Helsinki. Het eiland dat eigenlijk bestaat uit 4 eilandjes die door middel van bruggen met elkaar verboden zijn, was vroeger een militaire basis. (Het werd onder andere gebruikt tijdens de burgeroorlog in Finland)

Nu is het gewoon een prachtig eiland, met bijzonder mooie uitzichten over het water, met oude kerken en huizen, en je kan er zelfs een onderzeeër bezoeken!

Wat wel jammer was en waar iedereen zich aan stoorde, waren de duizenden pokémonjagers. Blijkbaar is Suomenlinna een paradijs voor deze mensen. In het begin konden we er wel mee lachen, maar na een tijd werd het ronduit vervelend. Je moest een foto telkens drie keer trekken omdat er altijd wel een of andere pipo opstond die naar zijn gsm aan het kijken was en dus niet doorhad dat hij net voorbij je camera liep. En je moest als toerist oppassen dat je niet tegen iemand aanliep, want opkijken van hun scherm deden ze niet.

Eerlijk, ik heb niets tegen het spel, of tegen mensen die het spelen, maar je moet wel nog een beetje uitkijken. Of je nu op een toeristische plek bent of niet, probeer toch een beetje je ogen open te trekken voor de wereld rondom ook! (Zoals je ziet, stoorde ik me hier echt aan. Maar geen stress, ik ben echt niet zo erg ze! )

’s Avonds vertrokken we op tijd terug naar huis, aten nog iets en dan was het weeral bijna tijd voor school.

We bezochten’s ochtends trouwens ook Helsinki een beetje. Ik heb toen ontdekt dat het station van Helsinki ook bij de twintig mooiste van de wereld hoort, net zoals dat van Antwerpen (Al is dat laatste echt wel mooier en staat het ook hoger in het klassement!). Dat kan geen toeval zijn hé!

source: http://mapio.net/a/97919407/

Freshmanparty 2016: Childhood Heroes

Ook deze week verliep vrij normaal, behalve woensdag dan. Toen vond de ‘Freshmnparty’ hier plaats. Dit is een traditie hier in Finland zoals wij de studentendoop hebben. (al valt het niet te vergelijken.)

We trokken met alle eerstejaarsstudenten (van alle 5 de Haaga-Helia campussen) naar Helsinki waar we in verschillende groepen allemaal chekcpoints moesten bezoeken. Daar deden we dan een opdracht waarvoor we punten verdienden. Op het einde van de avond, tijdens de echte party, werd de winnaar bekend gemaakt.

Er was trouwens ook een thema voor deze dag, namelijk Childhood Heroes. Elke groep moest zich hier dan ook in verkleden. Wij verkleedden ons allemaal in een personage uit Harry Potter en werden ze ‘Potter Squad’.

Uiteindelijk deden we 16 checkpoints wat helaas niet genoeg was voor een prijs, maar iedereen heeft zich wel reuze geamuseerd en dat is toch het belangrijkste he!

Voor de rest verliep de week rustig en had ik vandaag een zééér luie dag. Maar ach, die moeten er ook zijn zeker . Heel het weekend is trouwens rustig, want er staat eens niets gepland! Het was eens tijd dat we wat konden uitrusten en bekomen van al die avonturen denk ik!

Ik zal het hierbij dus ook laten, want mijn bericht is weeral veel langer dan ik het eigenlijk wilde maken. (Verhalen kort en bondig vertellen is niet zo mijn specialiteit, moest je het nog niet doorhebben…). Deze keer ook geen specialigheden want ik heb er gewoon totaal niet aan gedacht om er enkele te zoeken. (Oepsie!)

Dank je voor het lezen en misschien tot volgende week!

Dikke zoen, dikke knuffel en veel liefde, Lien xxx

bottom of page