top of page

Het begin ...

Hallo allemaal en welkom op mijn blog! Nu ik hier een weekje ben en ik ein-de-lijk internet heb op mijn appartement vond ik het wel een tijd worden dat ik jullie iets liet weten.

Voor zij die op deze pagina terecht zijn gekomen en niet weten wat er juist aan de hand is: Ik ben vorige maandag op Erasmus vertrokken naar Finland en dus zal ik hier de komende 4 maanden zitten. Deze blog dient dus om iedereen op het thuisfront wat op de hoogte te houden.

Ik ben dus maandag vertrokken en ik kan je zeggen dat was een beetje beangstigend. Afscheid nemen van je familie, helemaal alleen rondlopen op een gigantische luchthaven, aankomen in een land waar je nog nooit geweest bent, … Het was allemaal niet gemakkelijk.

Het bleef ook de dag nadien moeilijk. Ik moest weer eens het specialleke zijn en kreeg een kamer in een andere blok dan alle andere uitwisselingsstudenten. Dit betekende geen internet, dus ook geen deftig contact met de familie, geen potten en pannen, bestek, borden, … dus eten maken was ook moeilijk en geen bekende gezichten om je heen buiten mijn kamergenote (die gelukkig wel heel vriendelijk is!) Ik ben die dag dan maar naar de winkel gegaan, om wat basisdingen te kopen als brood etc. en ’s avonds mochten mijn kamergenote en ik gaan eten op een ander appartement.

Woensdag begon het dan echt. Dit was de eerste dag dat we echt naar school moesten. We kregen uitleg, moesten ons voorstellen, … Ik denk dat jullie wel weten hoe dat gaat he! Gelukkig bleven de lessen nog even uit, die beginnen pas overmorgen. We brachten de hele dag door op school en ’s avonds gingen we allemaal naar een bar, een karaokebar meer bepaald. Dit was de eerste keer dat we te maken kregen met de ‘feestmentaliteit’ hier. Laat het ons duidelijk zijn: Finnen zijn niet bepaald bang van alcohol.

Donderdagochtend kregen we opnieuw wat uitleg. Voornamelijk van de studentenvereniging voor de uitwisselingsstudenten. Het is ongelooflijk hoe veel ze hier voor ons doen! Activiteiten organiseren, reizen organiseren, iedereen heeft een begeleider echt fantastisch! Nog zoiets dat ik gemerkt heb, Finnen zijn echt ongelooflijk lieve, warme en vriendelijke mensen. En dat zeg ik nu niet enkel omdat onze begeleiders zo sympathiek zijn.

Verder met mijn verhaal nu. Donderdagmiddag zijn we de stad ingedoken. Porvoo (ik weet nu trouwens eindelijk hoe ik het moet uitspreken ) is echt super mooi. Met een grote rivier, gekleurde huisjes, oude gebouwen (maar zeker ook nieuwe), natuur, … Het was genieten zonder eind. Ze hebben hier trouwens ook hun eigen chocoladefabriek, al lieten enkele mensen al weten dat de Belgische chocolade toch beter is! (Ik kan dat natuurlijk niet bevestigen aangezien ik het allemaal even vies vind…) ’s Avonds kwamen we allemaal samen en deden we een quiz met algemene kennisvragen over Finland. Je mag drie keer raden wiens groep won. Ja ja, het was die van mij!

Vrijdag zijn we dan richting Helsinki vertrokken. ’s Ochtends bezochten we een andere campus van Haaga-Helia genaamd Pasila. Ook hier kregen we weer heel wat uitleg en leerden we onze eerste woorden Fins. (Ik kan ondertussen al mensen groeten, bedanken en een cola bestellen, en proosten kan ik ook!) In de namiddag reden we met de bus door de stad terwijl een leerkracht ons wat uitleg gaf over de stad en de bezienswaardigheden. Het enige dat we echt bezochten was The Rock Church. Een kerk gemaakt van rotsen/in de rotsen. Hierna trokken we met zowat iedereen van Haaga-Helia die aanwezig was in de campus naar een park vlak bij het station. Toen kregen we echt de kans om elkaar beter te leren kennen. We praatten wat, hier en daar werd er een spelletje gespeeld en over het algemeen was het gewoon gezellig! ’s Avonds was er dan een feestje in een of andere club in Helsinki waar de feestmentaliteit nog maar eens naar boven kwam. Ik dacht dat wij in België er iets van konden, maar man man man wat is met dat hier! Dat is niet gewoon. Ik denk dat ik een van de weinigen was die vanochtend niet met een kater is opgestaan.

Vandaag was het dan zaterdag en hadden we dus niet echt iets te doen. Je zou zeggen na zo’n feest, ik slaap eens goed uit en doe lekker rustig ’s ochtends, maar dat is buiten Finland gerekend. Het wordt hier zo vroeg licht (en ik heb nog geen gordijnen) dus om 8u was ik al wakker :(. Ik heb dan gewoon wat rustig aan gedaan, ben naar de winkel geweest, ben terug in mijn bed gaan liggen (oepsie…) tot we om 15u met enkele studenten zijn vertrokken om een fietstocht te maken. We wilden naar een meer fietsen, maar dat bleek moeilijker dan we dachten. Na een paar keer fout te zijn gereden hebben we het uiteindelijk toch gevonden. Jammer genoeg konden we door het hoogstaande gras weinig zien van het meer zelf. We zijn dan nog even doorgereden tot in Porvoo om aan het water iets te gaan drinken en daarna terug naar huis te komen.

Wanneer ik aankwam in het appartement bleek ook dat mijn begeleider ons aan het helpen was het internet te maken en hoe verslaafd ik nu ook mag klinken, dat maakte me echt su-per blij! (Nu kan ik weer deftig contact hebben met alle familie en vrienden in België!)

Tot zover dus mijn dagen hier in Finland. Het is niet altijd gemakkelijk geweest want voor de eerste keer ooit heb ik ervaren wat het is om heimwee te hebben, maar het is wel al heel leuk. Ach je, alle begin is moeilijk zeker? Gelukkig heb ik al heel erg genoten en dat maakt alles beter!

Voor ik jullie laat wil ik jullie nog een paar dingen meegeven die ik ontdekte over het Finse leven:

  1. Sloten werken hier anders. De helft van de tijd moet je je sleutel in de andere richting draaien dan je in België zou doen.

  2. Wanneer je eten koopt blijken de dure merken uit België vaak goedkoper te zijn hier. (Ook als het geen Finse merken zijn)

  3. Jongeren in Finland kunnen goed Engels, volwassen kunnen geen woord Engels.

  4. Wil je alcohol kopen dan kan dat niet in de gewone supermarkt. Je moet hiervoor naar een speciale supermarkt, genaamd Alko (klinkt logisch, toch?)

  5. Fins is inderdaad volledig onverstaanbaar en het is gemakkelijker in de supermarkt de Zweedse of Deense uitleg te lezen!

Zo, nu zijn jullie allemaal weer wat up-to-date en weten jullie ook wat ik allemaal uitspook!

Vele groetjes, knuffels en kussen voor iedereen daar thuis en hopelijk houd ik dit vol en horen jullie snel weer van mij!

Moi-moi (=daag!)

Lien xxx

bottom of page